VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 16 februari 2012

Städdag

Idag kom jag iväg lite tidigare från jobbet - typ - jag tog rasten innan jag slutade...tog en promenad till Södra teatern och hämtade Ledin-biljetterna, riktigt härligt väder var det. Fast det blir lite moddigt där man ska gå.

Gjorde en sådan där jag-har-stabilt-blodsocker-handling på affärn. Inspirationslös inför middagen men efter en stund hade jag lagt ner burkkörsbärstomater, basilika och halloumi. Det blev en vegetarisk middag: Tomatsoppa med halloumi...Gott - fast inte lika himmelsk som Jamies...



Torsdag är städdag, alltså en tråkig dag, idag hade maken sådan tur att han missade den. När han kom hem var jag klar, både med städning och matlagning. Sicken fru han har! Den frun har dessutom hunnit städa vitrinskåpet och sorterat bland alla fina loppis-glas - äntligen!

Igår bytte jag och la en ren duk på vårt matbord; tog en minut in på middagen innan första fläcken satt. Idag drällde jag basilikaolja...svor lite och tänkte att jag borde köpa vaxduk. Men, haha, kom på att det köpte jag i höstas, två för ett pris, sparat till sommarens utebord. Inte behöver jag väl spara en vaxduk som kostat fyrtionio kronor? Bra. Den ena är nu tillklippt i passande storlek! (En riktig husfru har vaxduk.)

Tomatsoppan:
2 personer

2 burkar körsbärstomater
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 dl creme fraiche 34%

Hacka lök, vitlök och chili och fräs i smör eller kokosolja. Häll på burktomaterna och låt allt stå och puttra en kvart. Blanda ner creme fraichen och mixa slät med mixerstav. Smaka av med salt och peppar. Jag balanserade upp med lite balsamvinäger (istället för strösocker...)

1 paket halloumi.
Torka av osten och skär i skivor som du steker i smör. Servera till tomatsoppan.

Basilikaolja gör du genom att mixa basilika och olivolja och lite flingsalt.

(När vi åt soppan så hade jag dessutom i vispad grädde som var kvar från frukostens plättar. Mums!)

Och NU har avin med lådan kommit. Får vi ordna det i helgen. Hihi.

Fredag i morgon. Igen. Hurra!

Inga kommentarer: