VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 6 februari 2012

Mat!

Idag har jag frusit hela dan. Brrr! Kallt ute, kallt på jobbet, kallt hemma. Sommar, komsi komsi!

Men strunt i kylan, nu blir det mat!

Till söndagsmiddag gjorde jag skinkstek i skivor. Jag använde fläskkotlett-receptet - Lillemors - med creme fraiche och grädde – det blev hur mört och gott som helst! Till det stekte jag ”ostplättar” – receptet är från Anna Halléns kokbok LCHF för kvinnor. Och de är så goda; särskilt när man får de knapriga i kanten. Det fick jag idag, hehe, för de kan vara knepiga, jag tror det beror på vilken ost man använder. De kan lätt ersätta klyftpotatis! Blanda 6 dl riven ost och två ägg, smaksätt med paprika eller chili och stek små plättar på svag värme till de är snyggt gyllenbruna, stek på båda sidor. (Det kräver tålamod och ibland har jag misslyckats, då blir det bara ostgegg…)


Frukosten i morse var också god, jag har hittat fjällfil, den har lite högre fetthalt, ja, naturlig fetthalt till och med; inte illa! Men den får en skvätt grädde i sig ändå, mums. Gjorde ny musli igår; jag som knappt ätit musli tidigare, ja knappt nötter, jag verkligen älskar nötmusli (undra när jag ska lista ut hur man får de där prickarna över u:et? Och varför stavas det med ett såndant u? Varför kan man inte skriva mysli?) Jag blandar och hackar lite olika, i senaste har jag i 1 dl mandel, 1½ dl hasselnötter, 2 dl cashew och 2 dl paranötter – paranötter är enormt mineralrika och nyttiga. Allt det hackar jag hyfsat fint. Sedan har jag i 1 dl linfrö och 2 dl solrosfrön – ohackade. Rostar i ugnen på 175 gr ca 15 minuter, man får passa så de inte bränns! Om man vill sen kan man blanda i lite vaniljpulver (inte vaniljsocker!!!) det gör ganska mycket för smaken, faktiskt.


Just det, frukosten. Ett kokt ägg och sedan brödbullarna jag bakade igår; alltså de blir så små? (Jag tror att man inte ska äta allför mycket av dem när man äter LCHF, de har lite för mycket kolhydrater i. Kanske? Men vem bryr sig?) Åt två pyttisar med port salut på. Det är min godaste ost.

Var verkligen i gång igår, bakade pytte-brödet och gjorde moussaka och bakade frö-knäcke. Moussakan åt vi idag, tillsammans med tzatsiki och en liten tomatsallad. Moussakan hade jag gjort med lammfärs den här gången, receptet – för fyra pers men hos oss räcker den till sex pers – kommer även detta från Anna Halléns kokbok. Det är ett toppenmoussakarecept och med kanel i ostsåsen så man blir direkt förflyttad till en grekisk taverna. Vilket behövdes denna kylslagna dag!

I den blommiga burken som syns lite bakom, där har jag min musli. Och mina avocados skymtar lite; jag köper de i nät när de är ganska hårda, lägger de att mogna i rummstemperatur, ibland med lite tomater och när de mognat klart lägger jag in de i kylskåpet och då har jag mogen avocado (90% säkerhet! för någon gång händer det att någon avocado inte vill som jag...) en vecka-tio dagar i kylen. Tips! För hård avocado gör ingen glad!

Sedan var jag på gympa direkt efter jobbet idag – ojoj, ett stenhårt pass. Känner redan av det i benen… men det var nog enda gången idag som jag var varm så det får vara värt det.

Inga kommentarer: