VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 19 februari 2012

God morgon!

Sitter och väntar på att C ska komma och hämta mig till söndagsmorgonens gympa - kl 10 börjar den. Har varit uppe sedan klockan halv åtta när klockan ringde, gäsp. (Nä, är rätt pigg faktiskt! Det är jag ofta numera.)

Ätit en liten frukost med fjällfil (och vispgrädde), nötmusli, ett ägg och en liten fröknäcke med ost. Är ju så hungrig på morgnarna men vill ändå att det ska gå en stund efter frukost innan jag börjar springa runt på gympagolvet! Sedan gör jag plättar när jag kommer hem. Jag har inte ätit plättar på hur många år som helst - nu äter jag det (nästan) varje dag! Fast det är klart, de är ju mjölfria...

Tog mig till Älvsjömässan igår där det var syfestival. Har haft lite syinspiration ett tag så jag verkligen kände hur jag behövde lite nya tyger. Hmm.

Började med strategin att gå runt alla montrar i en viss ordning och leta intressanta tyger och sedan gå tillbaks där jag ev ville handla. Tog förstås inte lång tid innan jag irrat bort mig och strategin därmed visat sig lönlös. Ja, det är ju inte så stort, jag går inte vilse direkt (fast med mig vet man å andra sidan inte) och till slut hade jag handlat ett klännings- och ett kappmönster, ett tyg med leopardmönster (surprise!) och två viskosjersey, ett sandgrått enfärgat och ett mönstrat i vitt, brunt och sand. De två sista matchar fast de är köpta på två olika ställen. Allt detta tog mig en timme. Det räcker, mycket folk ivägen. Puh!

Nu ser jag fram emot när Stoff och Stil ska öppna i Kungens kurva.

Var bara jag och sonen hemma igår kväll, så jag stekte lax åt oss, hade blomkålsmos kvar från plankmiddagen och gjorde en avocadosallad. Riktigt gott var det.

Klippte sedan ut en klänning av mönstret jag köpt, det är en enkel 60-talsklänning utan ärm. Efter det fixade jag industrisymaskinen, den har kört av tråden efter tjugo centimeters sömnad...nu bytte jag tråd - från en billig till en dyr - och vips så fungerade det! Fick hålla på ett tag med trådspänningen men nu tror jag att jag har en bra söm. Det är helt suveränt med den maskinen, jag kallar den "vroom vroom".

Och sedan var det melodifestival. Ja,vad ska man säga? Ingenting, jag röstar inte, behöver inte ens se den. Så mitt stabila blodsocker ler åt mig och säger mjukt: "Släpp det."

Efter gympan ska jag sy klänningen i ett "prov-tyg".

Ha en bra söndag!

Inga kommentarer: