VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 28 februari 2012

Förkyld...

Blev som jag misstänkte en liten förkylning som vill ut! (Alltså när jag hade min andra riktigt tunga förkylning på fem veckor för bara drygt tre månader sedan, det var ju då jag bestämde mig för att prova LCHF och förutom att bli av med godisförbannelsen även sluta bli förkyld!!! Damn it!) Nåja, det är mycket baciller nu runt oss alla! Även på jobbet, vilket innebar jobba över idag. Puh! Håller min egen i schack (heter det så?) med Alvedon.

Idag blev det plättar till lunch, äter ju fjällfil och mandelbröd till frukost den här veckan. Jag åt plättarna varma med smör som fick smälta…vågar man nästan inte berätta för att undvika spä på myten om LCHF:arna som extrema fett- och flottätare! Fast gött var det…

Jag är ju inte bara LCHF:are utan även inbiten hobbysömmerska. Väntar just nu på att sytidningen Ottobre ska dimpa ner i brevlådan. Har sett en förhand av symodellerna och vill helst ha tidningen NU! Extra mycket sysugen på lite nytt eftersom jag kommer att kunna sy en (eller två?!) storlekar mindre. Ha!

Har mycket energi. Trots förkylningen…

Borde lägga lite av energin på bloggens utseende/innehåll också…kanske…Teknik är inte min starka sida, men jag skulle vilja kunna länka bakåt i bloggen, t ex till ett recept från tidigare och även lägga upp något slags receptregister. Undra om det går? Fattar lite trögt ibland, japp!

Förmodligen skriver jag för långa inlägg för att folk ska orka läsa…Det vore kul med riktigt många läsare. För att nå en större publik skulle nog ovanstående inlägg se ut så här:

”Förkyld – igen. Skit också. Jobbat över. Dagens frukost (bild). Dagens lunch (bild). Väntar på min sytidning Ottobre. Kan sy en storlek mindre nu. Om jag hinner ska jag ändra bloggens utseende lite. Ikväll åt vi kyckling (bild).”

Typ.

Gjorde kycklinglår i ugnen med röd curry och kokosmjölk och serverade med wokad vitkål. Som vanligt – gott!

Strimlade vitkål, rev zucchini och skivade spetspaprika och en röd chili. Gjorde en dressing på citronsaft från en halv citron, 1 msk vardera av soja, sesamolja och fisksås, 2 msk rapsolja och vred över massor av min lime- och korianderkrydda (från Santa Maria), hade det över grönsakerna och stekte (wokade) i stekpannan. Jäkligt gott!

Kycklinglåren brynte jag först, la i ugnsform som jag ställde in i 225 gr i 20 minuter. Kokade upp en tetra, 400 ml, krämig kokosmjölk med tre msk röd currypasta. Hällde det över låren (kycklingens!) och det fick stå drygt 20 minuter till i ugnen. (Jag tror att min (nya!) ugn håller lite för låg temp så jag har börjat höja gradantalet för att min mat ska bli klar!)

Maken dukar som vanligt och idag gjorde han så fint!

Inga kommentarer: