VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 9 februari 2012

Bättre idag

Idag försökte jag bättra mig med maten. Tänker verkligen inte återfalla nu – eller än – jag mår faktiskt ganska bra på den här kosten. Ansträngde mig därför till frukosten och gjorde creme fraiche-plättarna igen. Denna morgon blev de helt perfekta! Serverade de med vispad grädde och färska jordgubbar. Det är väldigt gott! Dessutom står man sig länge på de – åt lunch strax innan klockan två (frukosten åt jag halv sju!) och jag hade kunnat vänta ytterligare en stund med lunchen. Åt moussaka – matlåda – och lite creme fraiche och gurka. Och är fortfarande mätt…halv åtta på kvällen!

Det är så det ska vara! Nöjd. :)


Originalet, kesoplättar hittade jag på www.56kg.se, hon har mycket gott att bjuda på! (Ursäkta men otekniska Monkan fick inte länken till henne att fungera, därför skrev jag ut adressen istället.) Här är receptet på (de omgjorda) plättarna som jag gör de:

1 frukostportion

1½ dl creme fraiche
1 stort ägg
Knappt 1 msk fiberhusk
En nypa salt
(vaniljpulver om man vill – det är gott om man ska ha grädde och bär till)
Mixa allt med mixerstav, låt vila en pyttestund och grädda sedan små plättar i stekpannan på medelvärme så de får fin färg på båda sidor. Njut!

För den oinvigde så är detta med fiberhusk lite speciellt. Det är malt psylliumfröskal och olika märken har olika tyngd och uppför sig därför olika. Psylliumfrö i sig bildar gelé i kontakt med vätska, är glutenfritt, kolhydratfritt och passar utmärkt i lchf-kost. Är dessutom bra för lilla magen! Det jag har hemma nu är av märket lindroos; tror det är det vanligaste i handeln. Ibland får man prova sig fram – överdosering gör smet till sten! Har fått hugga loss ur bunken ibland…

Har fått hem en ny kakbok, Baka med LCHF av Mariann Andersson. Har beställt fusk-socker nu, så jag kan nog provbaka kakor inom några dagar!

Inga kommentarer: