VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 17 januari 2012

Vispgrädde

Mycket snö har regnat bort idag, trist, trots allt. Antingen vill jag ha mycket snö, plogat, sandat och halkfritt, blå himmel med sol och minus fem grader. Eller regnfritt, blå himmel med sol och plus fem grader. I januari. Kan man få något av det? Tack.

För varje dag som går fascineras jag mer och mer av mitt nya sätt att äta. Jag har fått in en rätt okej frukostvana; A-fil med vispgrädde (ja jävlar vad gott det blir! Tack Frissan för tipset!), strör lite hemgjord frömusli från Anna Halléns kokbok över och jag serverar det i en vacker liten vintageskål från Kupan. Fint ska det vara! Äter ett kokt ägg med pyttelite salt (fantastiskt) och en liten fralla (alternativt fröknäcke) med vanlig bregott och en tjock prästostsskiva på. Jag tillhör ju de här som kan gå direkt från bingen och sätta mig vid ett frukostbord och äta. Med den frukosten står jag mig bra till elva-lunchen, så bra att jag inte alltid är vrålhungrig längre vid den tiden. I mitt kolhydratsliv började magen knorra redan vid tio…

Och äter jag en rejäl fet-lunch med grönsaker, ja då är jag knappt hungrig till middagen…Om jag ska träna sent så brukar jag äta lite fil med vispgrädde och musli och kanske ett ägg, drygt två timmar innan. Vill ju orka ta i och tror att jag måste äta för att orka och så måste det väl ändå vara?

I dag orkade jag gympa fast det var en sådan där hård gympa, haha! Och när jag kom hem gjorde jag Ingela Jönssons superplättar och åt med jordgubbar och vispgrädde. Innan jag åkte och tränade hade jag gräddat likadana plättar till man och son och de åt med friskt humör!

Ingela driver LCHF-butiken på nätet och finns också hos kostrådgivarna.se. Jag har hittat så mycket trevliga sidor och bloggar som alla handlar om lågkolhydratkost.

Nu börjar kvällen bli sen och jag ska snart gå och sova (en hel natt igen!) så jag hinner inte skriva ner hennes recept men det finns hos kostrådgivarna. Frukost och lunch för latmaskar med höga krav är rubriken.

I morgon kväll blir en träningsfri kväll. Kanske syrummet får ett besök, jag längtar dit men min industrimaskin jäklas med mig och sliter av träden efter tjugo cm sömnad. Och otekniska jag fattar inte vad jag gjort för fel. Jag har andra symaskiner också, så det är inte synd om mig. Jag hittar förmodligen bara på en ursäkt för att få sitta vid datorn eller teven.

Inga kommentarer: