VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 29 januari 2012

Vilken mathelg! Äkta vara!

Har bara ätit gott i helgen. Räkorna i fredags; alltid gott med färska!

I lördags så använde jag rest-färsen från korvtillverkningskursen (det som blev kvar i korvstoppningsapparaten – men jiiz vilka långa ord jag använder!) det var ca sex hg som med ett ägg gick jättelätt att forma till biffar. Gjorde en rödvinssås på bara rödvin, typ…
och smör på slutet. Gott men saknade (för en gångs skull, faktiskt) lite sötma i den. Och så gjorde jag blomkålspotatis från Anna Halléns husmanskost; det är ju för jäkla gott! Sallad såklart, med broccoli, haha! Min korvsmet var ju viltsalsciccia och biffarna blev helt suveränt goda! Lyckades få det på bild, wow!

Så idag, söndag, var det dags att prova några av korvarna från kursen. Jag hade tagit fram chorizo, cajun bbq, bratwurst och weisswurst ur frysen. Maken tände grillen och när barnen med sina respektive kom så hade dottern och mågen med sig en korv de hade gjort, en Nurnberger (ska vara två prickar över u:et) bratwurst (de är såå duktiga, pangarna! Älskar dem! Ja, ni andra också såklart!)


Jag hade gått lös på vitkålen idag och gjort den italienska vitkålssalladen och en cole slaw och en vanlig grönsallad (med broccoli!) som tillbehör. Tänkte att korvarna var rätt feta i sig med allt späck som var i dem så jag gjorde ingen fet sås till. Och det är ju en del olja i vitkålssalladen.
Vansinnigt gott var det och kändes bra att laga och bjuda på mat som faktisk är riktig mat; jag visste ju att allt som fanns i korven var äkta! (Fast den jag gjort, viltsalsciccian åt vi förstås inte, hehe – jag sparade den…)

Började söndagsmorgonen med en Friskis-gympa klockan 10! Gött! Man blir pigg efteråt. Så pigg att jag handlade två tyger på Olssons; 70% var det. Jippie! Nu måste jag snart släpa mig in i syrummet och vara kreativ…

Kanske i morgon.

Inga kommentarer: