VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 18 januari 2012

Ugnsmat

Varför tinar mat så långsamt i kylskåp? I morse tog jag fram ett paket torskfilé ur frysen (just nu ”handlar” vi där), la det på en tallrik i kylen och när jag kom hem tio timmar senare så var den fortfarande väldigt, väldigt fryst. Som om det var första gången! Efter varje misstag så säger jag till mig ”nästa gång måste du ta ut det på kvällen”. Men det gör jag inte.

I-landsproblem.

Därför står nu en ”allt-i-ett”-form med fryst, prästostsklädd torskfilé, broccoli, tomater och gräddig spenatsås i ugnen och sköter sig själv – förmodligen kommer den stå så länge att broccolin blir bränd.

Annars är det en bråd kväll ikväll; blir nog inget syrum ikväll. Måste planera mat till Gotlandsgästerna som hälsar på oss på fredag. Enkelt och lätt för jag vill gärna hinna träffa de ordentligt. Längtar.

Ska göra mer fröknäcke också. Lite mindre salt ska jag ta denna gång (ja, jag gjorde den första satsen för salt!!! Men jag har ätit upp det ändå) Tänkte att man kunde ha tapenade till dem. Och rödvin. Eller vitt vin. GT är nog för sött för mig. (Jag läste att det var socker i tonicen.) Det som jag just lärt mig dricka…

Nu har fiskefatet stått inne i en halvtimme, inte klart! Och broccolin ganska mörk, som jag befarade. Hoppas det är gott i alla fall. Nu ska jag duka medans maken letar olika låtar på Spotify.

Inga kommentarer: