VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 15 januari 2012

Gräsänklingsblues

Ja, vilken helg det varit. Gräsänkling, maken i Åre (lavinvarning, hu), lilla sonen i källaren (inte inlåst men han bor verkligen där. Hittar knappt upp.) Har alltså mest varit solo och vet egentligen inte vad nytta jag gjort? Och egentligen ljög jag nu om solo, för på lördagen var jag ju och fikade (drack gott kaffe och åt en ruta 70%-ig choklad!) hos stora sonen och hans flickvän.

Åkte buss dit – alltså jag gillar åka innerstadsbuss, mycket folk, mycket att se – sedan på väg hem, stannade jag till på dotterns jobb och blev kvar på kaffe där också. Tio toabesök senare var jag hemma, haha!

Suttit vid datorn och suttit vid datorn och suttit vid datorn. Riktig tidstjuv den där datorn!

Ok, skrivit lite recept och bakat fröknäcke och lagat middag. Tja, lite gjort i alla fall!

Fröknäckena, ett tunt knäckebröd med frön, som ger mig något att tugga på, tugga så det hörs…krisp, krisp. Riktigt goda och i min hjärna funderar jag redan på alternativa smaksättningar; chiliflakes kanske? Finhackade oliver? Parmesan?

Receptet har jag hittat hos 56kg, men ursprungligen är det Birgitta Höglunds. Toppenrecept!

Jag har verkligen hittat recept i helgen, recept som fungerar, dessutom. Tagliatellen, fröknäcket och dessutom gjorde jag goda pannkakor som jag och dottern (på besök för att söka jobb från min dator. Jobb i Skellefteå) åt med vispad grädde och jordgubbar.

Ja, vilken mathelg!

Dessutom har jag börjat ”komma på” matidéer som skulle passa hur bra som helst i den här livsstilen, sådana som jag inte sett någonstans. Gäller att skriva upp och komma ihåg! Och ramlade över ett par gamla klassiker, som jag tyckt varit för feta några år…Besatt, eller? Förmodligen har jag någon bokstav.

Ja, LCHF…Haha!

Och till råga på allt så har jag börjat fnula på om jag skulle kunna anpassa Jamies trettiominuters recept till lchf? Hmm, jag har förmodligen någon bokstav. Eller också är jag bara galen.

Innan jag ger mig – för idag!, ska ni få fröknäckereceptet.

1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
½ dl hela linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
½dl kokosfett utan smak
2½ dl vatten
½-1 tsk havssalt
Lite flingsalt att strö över

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält kokosfettet i en kastrull, tillsätt vatten och koka upp. Häll vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt. Smaka av om smeten är lagom salt. Låt stå och svälla en stund och häll sedan upp på en plåt med bakplåtspapper, sprid ut till en tunn kaka med degskrapa. Strö över lite flingsalt.
Grädda i 150 grader, ca 45-60 minuter. Ta ut och markera fyrkanter med degskrapan. Sänk temperaturen till 50 grader och låt stå och torka i ett par timmar. Knäcket ska vara hårt, inte segt.

Vadå följa recept? Jag som inte vill ha för mycket sesamsmak, tog 1½ dl solroskärnor och ½ dl sesamfrön. Och hade jag pofiber hemma? NÄÄJ. Blev lite ställd för en kort stund när jag började blanda (hade jag slarvläst???) men så struntade jag i det…Hä gick ju bra ändå.

Och jag gjorde blomkålsgratäng till middag. Ja, vad ska man säga? Ja, att jag tycker om det också…

Inga kommentarer: