VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 8 januari 2012

Brödbak

Om - säger om - jag ska fortsätta äta så här så måste jag ha bröd! Godis i all ära, men bröd!!!

Internet svämmar över av LCHF-recept, ja om LCHF i allmänhet. Alla söker tydligen på det nu...

Personligen har jag lite svårt bestämma mig, jag är ju en person som gillar mat och att laga mat, och i ärlighetens namn försvinner lite av det goda. Jag menar det är inga problem att göra och att äta en god kycklinggryta med creme fraiche eller en gräddig köttfärssås eller en bea till entrecoten. Men klyftpotatisen man drar upp det sista av bean med går bort. Och pastan till köttfärssåsen. Och riset till kyklingen. Hmmm.

Jag har köpt en, nej två...kokböcker om LCHF och där finns en del rätt ok ersättningar. Ostplättar istället för potatisen på helgen - låter lite knasigt men är jättegott! Och med blomkål kan man göra det mesta!

Tillbaks till brödet. Fick tips av Mariann på hennes blogg om detta rostbröd just för att jag saknar bröd så mycket. Tio (10) ägg, 1 tsk salt, 1½ dl kokosmjöl och 2 tsk bakpulver. Ni förstår äggförbrukningen här hemma nuförtiden...

Det blev ett ganska kompakt bröd, gult och fint i färgen! och med en svag doft av - kokos...och ganska små skivor som - förstås - fastnade i min gigantiska brödrost. Den ena fick jag ut hel men den andra fick jag peta i bitar med en tång och sedan vända upp och ner på rosten och hälla ur resterna. Gjorde egentligen inte något för jiiz vad smulor det var i den brödrosten!

Men men, jag bredde smör - ganska mycket! - på den lilla smörgåsen och arrangerade parmaskinka lite tjusigt på den. Borde ha haft lite tomater på också, för det brukar jag äta på morgonen numera, men jag var fortfarande lite tagen av brödrostspetningen. Och vet ni, det smakade riktigt bra! (Eller var det jag som var så vansinningt sugen på en macka?) Till det min LCHF-musli och fet A-fil.

Är nu redo för ett gympapass klockan tio - på morgonen. Fett grymt!

Inga kommentarer: